صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
نقش مشاور وروانشناس تحصیلی در رشد تحصیلی

 

حضور در مدرسه و ادامه تحصیلات حائز اهمیت بسیاری در رشد دانش آموزان دوره‌ی عمومی است. ارتباط دانش آموزان با اولیای مدرسه و همکلاسي‌ها پاسخگوی بسیاری از وظایف رشدی اوست و برای دستیابی به استقلال و کسب هویت اجتماعی و فکری و فرهنگی نیز حائز اهمیت است. از نظر کسب هویت شغلی نیز آموزش های مدرسه وتبادل اطلاعات با همکلاسي ها و دوستان نقش مهمی دارد.ناتوانی‌های یادگیری برخی دانش آموزان، یک مشکل آموزشی است که به شکل های مختلف خود را نشان می‌دهد. به طور مسلم توانایی یادگیری دانش آموزان یکسان نیست. بسیاری از دانش آموزان از توانایی‌های زبانی و هوشی، تمرکز و دقت و حافظه، ساختار و محتوای مفاهیم و غیره متفاوت از همسالان خود هستند. مسئله بعدی این است که محتوای دروس و شیوه تدریس و دیگر عوامل آموزشی نیز می تواند توانایی های طبیعی این گروه از دانش آموزان را شدت بخشد یا تضعیف کند. در این گونه موارد مشاور می تواند پس از سنجش و تشخیص ناتوانی های یادگیری و دلایل بروز آنها برنامه های مناسب برای انطباق فعالیت های یادگیری با وضعیت دانش آموز را طراحی و اجرا کند و با تدریس مناسب به بهبود این ناتوانی‌ها کمک کند. هم چنین اگر دانش آموزی دچار مشکلات رفتاری است مشاور می تواند با استفاده از روشهای درمانی شناختی یا روان درمانی او را به قبول واقعیت های مربوط به یک نظام (درخانه، مدرسه، جامعه) و قوانین حاکم بر آن ترغیب کند و برای تغییر رفتار او برنامه‌ریزی و پی گیری نماید. بعلاوه می توان به چنین دانش آموزاني آموزش داد که از فنون حل مسئله برای آموزش راه حل های متفاوت و تشخیص نتایج این راه حل ها بهره گیری کنند تا بتدریج بتوانند مناسبترین راه حل را در هر موقعیت معین پیدا کنند. هدف از مشاوره و روان درمانی آن است که به دانش آموز کمک شود تا به یک سطح مناسب از رفتار در مدرسه و به دانش ها و مهارت های لازم برای زندگی و ادامه تحصیل احراز موقعیت شغلی معین دست یابد.دست یابی به هویت شغلی مسئله ای است که دانش آموزان از دوره راهنمایی درگیر آن می شوند و باید پایه های دانش و مهارت لازم برای شغل آتی خود را در این دوره بدست آورند. انتظارات خانواده، دیدگاههای دوستان و همسالان، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، بازار کار و مشاغل موجود و روحیات و جهت گیری های خود نوجوان عوامل اصلی در تعیین این تکلیف است. مشکلات نوجوانان در انتخاب شغل و تحصیل مقدمات لازم برای خصوصیات شغلی مورد علاقه ی خود از دوره راهنمایی آغاز می‌شود و به تدریج قوت و شدت می یابد، لذا وجود مشاوران و متخصصان دانش آموخته و مجرب برای کمک به دانش آموزان از دوره ی عمومی در ارائه ی راه حل برای مشکلات تحصیلی و انتخاب شغل یک ضرورت قطعی است. از طرف دیگر از آنجا که دوره ی ابتدایی و راهنمایی، آموزش عمومی محسوب می شوند و احتمال دارد برخی دانش آموزان در پایان این دوره از آموزش ترک تحصیل بکنند، لذا وجود مشاوران می‌تواند این گونه دانش آموزان را در فراهم آوردن مقدمات ادامه تحصیل و یا ورود به شغل و حرفه معین یاری نماید.از دیگر مواردی که وجود مشاوران را در دوره‌ی عمومی ضروری می‌نماید، ناهمخوانی دانش آموزان با ویژگی های مدرسه است که باعث ناسازگاری می‌شود. انتظارات مدرسه، انضباط سخت مدرسه، حجم زیاد درسها در دوره‌ی راهنمایی و شیوه‌ی متفاوت تدریس، احتمالاً با خصوصیات و وضعیت رشدی برخی دانش آموزان همخوانی ندارد. یکی دیگر از مشکلات مدرسه، تقلب است که برخی دانش آموزان آن را به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به هدفهای تحصیلی خود به کار می گیرند. دشواری درسها، کم توانی و بی حوصلگی دانش آموزان در یادگیری دروس، انتظارات خانواده و مدرسه از دانش آموز برای بدست آوردن نمرات بالاتر و تعارض دانش آموز با مدرسه را می توان دلایل مهم تقلب دانش آموزان در درسها دانست. لذا مشاور آگاه مي‌تواند اين دانش آموزان را شناسايي كند، ميزان توانايي آنها را بررسي كند، علاقه آنها را در نظر بگیرد، تفاوتهای فردی را گوشزد کند، انتظارات خانواده و مدرسه را از آنها تعدیل کند و بدین وسیله میزان تقلب و ناسازگاری را در میان این گونه دانش آموزان کاهش دهد یا از بین ‌ببرد.
نظر دهید . . .           نظرات کاربران