صفحه اصلی | مدیریت خبرها | مشاهده خبرها |
اهداف تحصیلی دوره متوسطه
۱۳۹۶/۰۸/۰۸
اهداف تحصیلی دوره متوسطه
مصوب ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش
در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره متوسطه به شرح زیر تعیین می شود. مدیران ، برنامه ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند، مکلفند در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف مربوط به گونه ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد1. (1-رعايت اصول 12 و 13 قانون اساسي براي اقليت هاي ديني الزامي است)
اعتقادی
1- به اصول اعتقادی و مبانی دینی و احکام اسلامی پای بند است.
2- با سیر تکاملی ادیان آشنا است و از اصول اعتقادی خود با استدلال دفاع می کند.
3- در کارها با اتکال به خداوند و با اعتماد به او عمل می کند.
4- با زندگی انبیاء و ائمه معصومین (ع) آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار می دهد.
5- با فلسفه تولی و تبری آشنایی دارد و نسبت به رعایت آن از خود حساسیت نشان می دهد.
6- حاکمیت ولایت فقیه را یک اصل قطعی اسلام می داند و قدرت تبیین و استدلال در مورد آن را دارد.
7- با زندگی اولیاء دین، بزرگان و شخصیتهای اسلامی آشنا است و از تجارب آنها در زندگی خود بهره می جوید.
8- نماز را ستون دین دانسته و آن را اول وقت می خواند.
9- تا آنجا که ممکن است قرآن تلاوت می کند و با مفاهیم و تفاسیر برخی آیات آشنا است.
10- از رساله عملیه استفاده می کند.
11- برای زندگی دنیوی و اخروی خود برنامه ریزی می کند.
12- انجام آگاهانه تکلیف در برابر خداوند را وظیفه می داند.
13-آمر به معروف و ناهی از منکر است.
14- روحیه جهادگری دارد و شهادت را سعادت می داند.
15- به انجام مستحبات رغبت نشان می دهد و از مکروه پرهیز می کند.
16- حضور در مسجد و شرکت در محافل و مراسم مذهبی و اجتماعی را وظیفه دینی می داند.
اخلاقی
1- از عوامل گناه و لغزش دوری می جوید.
2- ارزشها و ضد ارزشها را تشخیص می دهد و به پاسداری از ارزشها پای بند است.
3- از توانایی های خود به درستی استفاده می کند.
4- در رفتار و گفتار خود به رعایت حیا و عفت پای بند است.
5- اطاعت از والدین را وظیفه خود می داند و دیگران را نیز به اطاعت از آنها تشویق می کند.
6- برای انجام کارهای خود برنامه ریزی می کند.
7- انجام کار خیر را در راه خدا عبادت می شمارد.
8- افکار و اعمال ناپسند را در شأن خود نمی داند و از انجام آن خودداری می کند.
9- از لباسهای مناسب اسلامی و ایرانی استفاده می کند.
10- با دور اندیشی آینده بهتری می سازد.
11- موازین دین و اجتماع را در آراستگی ظاهری رعایت می کند و نسبت به ترویج آن اهتمام دارد.
12- دیگران را با تواناییهایشان می شناسد و عیب جویی را یک ضد ارزش می داند.
13-انتقاد پذیری و نقد توأم با حسن نیت را با اهمیت و زمینه پیشرفت می داند.
14- کمک به دیگران را بر کمک خواستن از آنها ترجیح می دهد و در ترویج روحیه اقدام شخصی می کوشد.
15- برای پیشرفت کشور و راحتی هموطنانش تلاش می کند و آسایش و امنیت مردم را نتیجه وحدت و یکپارچگی می داند.
16- رفتار و اعمال خود را بر پایه عقل و فکر ارزشیابی و انتخاب می کند.
17- رفتاری متعادل دارد و به احساسات خود مسلط است.
18-قوانین و مقررات را رعایت می کند و در ترویج آن می کوشد.
علمی و آموزشی
1- پدیده های ساده علمی، تجربی و محیطی و ارتباط آنها را درک می کند.
2- در حوزه های علوم طبیعی، اجتماعی و انسانی اطلاعات کافی دارد و می تواند در زندگی از آنها استفاده کند.
3- کتاب های نوشته شده به زبان فارسی را روان می خواند و به این زبان خوب تکلم می کند.
4- آیین نگارش فارسی را می داند و می تواند به این زبان، نامه، گزارش و مقاله بنویسد.
5- در استفاده از ریاضیات برای حل مسائل خود و جامعه مهارت دارد.
6- زبان عربی را در سطح درک معنی برخی از سور قرآن، احادیث، اذکار ، نماز و دعاهای متداول می داند و از دانش خود در زبان عربی برای فهم بهتر متون ادب فارسی استفاده می کند.
7- با حداقل یک زبان خارجه در حد توانایی ارتباط با دیگران آشنایی دارد.
8- ارزش اطلاعات همه جانبه و صحیح را می داند و در استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی مهارت دارد.
9- برای زندگی و کار در جامعه و تحصیل در دوره های بالاتر مهارتهای لازم را دارد.
10- با اعتقاد به تأثیر علم در انجام درست کارها، فن آوری مناسب را به خدمت می گیرد.
11- با توجه به توانایی های خود و نیاز جامعه می تواند انتخاب شغل نماید.
12- جریان یادگیری خود را هدایت می کند.
13-به تفکر و مباحثه علاقه مند است و با روش تحقیق آشنایی عملی دارد.
فرهنگی ، هنری
1- برای فراگیری هنر مورد علاقه خود، تلاش می کند.
2- دستاوردهای فرهنگی هنری جامعه ایرانی را جزیی از هویت ملی خویش می داند.
3- جنبه هایی از هنر مورد علاقه خود را در انجام فعالیتها به کار می بندد و زیباترین لحظه ها و پدیده ها را به کمک هنر ثبت می کند.
4- به شناخت خصوصیات برجسته هنری و فرهنگی ملل علاقه مند است و در نقد آنها از تجارب و دستاوردهای فرهنگی کشور خود و دیگر کشورها استفاده می کند.
5- با مفاخر فرهنگ و هنر آشنا است و از آنها استفاده می کند.
6- به مطالعه تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام، ایران و جهان علاقه مند است.
7- به زبان ولهجه بومی و محلی خود علاقه مند است.
8- آثار فرهنگی و هنری را ارزیابی و فرهنگ و هنر اصیل را تشخیص می دهد.
9- به نقش مهم زبان فارسی در ایجاد ارتباط و وحدت فکری و فرهنگی ایرانیان واقف و با آثار برجسته ادب فارسی مأنوس است.
اجتماعی
1- برای تقویت ارتباطات عاطفی و اجتماعی اعضای خانواده ، همسایگان و دوستان تلاش می کند.
2- با ارزش صله ارحام آشنا است و خانواده را به انجام آن تشویق می کند.
3- اهمیت تلاش خانواده را می داند و با ویژگی های خانواده متعادل آشنا است.
4- خداوند را منشاء حق و عدالت می داند و در برقراری حق و عدالت تلاش می کند.
5- برای حفظ و توسعه یکپارچگی در اجتماع، تلاش می کند.
6- نسبت به دیگران خیرخواه است و آنان را از انجام کارهای نادرست نهی می کند.
7- مصالح جامعه را بر مصالح فردی ترجیح می دهد و قانون را برتر از تمایلات فردی و گروهی می داند و آن را رعایت می کند.
8- به رعایت حقوق دیگران پای بند است.
9- در فعالیت های اجتماعی آگاهانه و با علاقه مندی شرکت می کند.
10- مسئولیت های افراد را در اجتماع درک می کند و نسبت به آنها از خود رفتار مناسب نشان می دهد.
11- در ارتباط با نظرات و عقاید دیگران با سعه صدر برخورد می کند.
12- با برنامه های توسعه آشنا است و برای تحقق اهداف آن می کوشد.
13-ایثار را ارزش می داند و هر زمان مصالح جامعه اسلامی اقتضا کند از خود گذشتگی نشان می دهد.
14- در راه خدمت به میهن و مردم داوطلب بوده و از خود گذشتگی نشان می دهد.
زیستی
1- کارکرد و وظایف اعضای بدن را می شناسد و با انجام فعالیتهای ورزشی، سلامت و تناسب آنها را حفظ می کند.
2- با بهداشت فردی و اجتماعی و روانی و تأثیر آنها بر سلامت جامعه آشنا است و اصول آن را رعایت می کند.
3- در حفظ و احیای محیط زیست فعالانه مشارکت می کند.
4- برای ارتقاء سطح خود در رشته ورزشی مورد علاقه تلاش می کند.
5- با کمک های اولیه آشنایی دارد و در مواقع بروز حوادث می تواند به یاری آسیب دیدگان بشتابد.
6- علائم برخی از بیماری ها و راههای پیشگیری و درمان آنها را می داند.
سیاسی
1- مبانی حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران را می داند و به آن اعتقاد دارد.
2- نظامهای حکومتی جهان را می شناسد و آن را نقد می کند.
3- آثار مثبت حکومت دینی و ولایت فقیه را در سعادت دنیا و آخرت می فهمد.
4- با جغرافیای سیاسی ایران و کشورهای اسلامی آشنا است و تفاوتهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها را
می داند.
5- برای حفظ استقلال ، آزادی و عدم وابستگی از خود گذشته و ثابت قدم است.
6- با قانون اساسی و اصول آن آشنا است.
7- روحیه سلحشوری دارد و برای حفظ کیان اسلام و ایران از خود گذشتگی نشان می دهد.
8- با شیوه های استعمار نوین آشنا است و راه های مقابله با آن را می داند.
9- شیوه های تبلیغی دشمنان را می شناسد و در مقابل آنها عکس العمل مناسب نشان می دهد.
10- حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه را لازم امنیت ملی می داند و برای تحقق آن تلاش می کند.
11- برای ایجاد زمینه های وحدت مسلمین و رهایی مستضعفین احساس مسئولیت می کند.
12- به انجام فعالیتهای سیاسی به عنوان تکلیف دینی و ملی پای بند است و مسایل سیاسی را تحلیل می کند.
13-با معنای انتظار آشنا است و وظایف مسلمین را در زمان غیبت از لحاظ مبارزات سیاسی می داند.
اقتصادی
1- کار را عبادت می شمارد و از تن پروری و راحت طلبی دوری می جوید.
2- از وسایل خود به خوبی نگهداری می کند و از تجمل گرایی و مصرف زدگی دوری می جوید.